Lees mijn blog

En blijf op de hoogte!
Wie is verantwoordelijk voor het leren?

Wie is verantwoordelijk voor het leren?

“Danique, werk even door!” “Peter, zou je niet met je huiswerk starten?” Zomaar 2 uitspraken die waarschijnlijk veel voorkomen in de klas of thuis. Ik begeleid op het moment een aantal kinderen uit groep 7 en 8. Ik zie hen regelmatig 1-op-1 op hun eigen school, en...

Lees meer
Plusklas – wel of niet doen

Plusklas – wel of niet doen

“Naast elke plusklas hoort ook een klusklas!” “Bij ons op school zijn we er trots op dat we geen plusklas hebben, elk kind hoort in de klas!” “Wij hebben een goed lopende plusklas, en daar zijn we trots op!”   Zomaar 3 uitspraken die ik alleen al in de afgelopen...

Lees meer
Gaaf Werk!

Gaaf Werk!

Wat kan ik genieten als ik, voor mijn gevoel, 10 dingen tegelijk doe die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben, maar toch in 1 groot verband lijken te staan: 2 weken geleden was ik op een conferentie, voor leerkrachten PO en VO, waar ik een workshop gaf over...

Lees meer
3 tips voor 2024

3 tips voor 2024

Wat een hectiek in deze laatste schoolweek voor de kerstvakantie. Overal zieke leerkrachten (en kinderen) op school, toch nog een kerstviering, – ontbijt, of -markt organiseren en tussendoor moet er ‘gewoon’ een reken- of taalles gegeven worden. Tja… dat dan het...

Lees meer
Rust en Ruimte

Rust en Ruimte

Binnen scholen werken we de hele dag met niveaulevels. Met name richting de kinderen. Elke toets of beoordeling resulteert in een niveaubepaling. Heel fijn voor de leerkrachten, want dit kun je goed gebruiken bij het bepalen van je volgende stap: Waar staat de...

Lees meer
Een tipje van de sluier . . .

Een tipje van de sluier . . .

Binnen scholen werken we de hele dag met niveaulevels. Met name richting de kinderen. Elke toets of beoordeling resulteert in een niveaubepaling. Heel fijn voor de leerkrachten, want dit kun je goed gebruiken bij het bepalen van je volgende stap: Waar staat de...

Lees meer