“Naast elke plusklas hoort ook een klusklas!”
“Bij ons op school zijn we er trots op dat we geen plusklas hebben, elk kind hoort in de klas!”
“Wij hebben een goed lopende plusklas, en daar zijn we trots op!”
Zomaar 3 uitspraken die ik alleen al in de afgelopen 3 maanden tegengekomen ben. Het lijkt wel alsof over een plusklas alleen maar stellige uitspraken met een uitroepteken gedaan kunnen worden. Blijkbaar is het ook een onderwerp dat op veel scholen leeft. Scholen zonder plusklas vragen zich af of zij er een moeten starten, en scholen met een plusklas vragen zich af of ze hem moeten afschaffen of een andere functie moeten geven.
Een plusklas kan uiteraard veel namen hebben. Een andere naam zegt vaak iets over de visie van de school. Mij gaat het in dit geval niet om de naam, maar wel om de visie die er achter zit.
En dat is ook iets waar elke school naar op zoek moet gaan. Welke visie hebben we op het kind? Hoe past daar het hoogbegaafde kind in, met zijn typerende kenmerken? En op welke manier zou een klasoverstijgende groep hier een rol in kunnen hebben?
Een ding staat bij mij als een paal boven water: compacten en verrijken in de klas, is belangrijker dan het hebben van een plusklas. Pas als dat goed staat, kun je nadenken over het doel van je plusklas. Een plusklas zal alleen dan een meerwaarde hebben, omdat de leerlingen daar dingen leren die ze in de klas weer kunnen toepassen. En zo kunnen ze groeien, net als alle andere kinderen in de school.
Heeft jullie school een plusklas? En welke rol heeft die binnen jullie school?