Binnen scholen werken we de hele dag met niveaulevels. Met name richting de kinderen. Elke toets of beoordeling resulteert in een niveaubepaling. Heel fijn voor de leerkrachten, want dit kun je goed gebruiken bij het bepalen van je volgende stap: Waar staat de leerling nu? En waar wil je graag dat hij of zij naar toe gaat?

Maar ook voor je school geldt dat je aan niveaubepaling kan doen. En de uitkomst kan, net als bij de leerlingen, betekenen dat je duidelijkheid krijgt over de volgende stap.

Ik zie veel scholen, en de meesten krijgen vroeg of laat te maken met het lesgeven aan hoogbegaafde kinderen, of zoals ik liever zeg: cognitief getalenteerde kinderen. Dit vraagt wat van je school, van je leerkrachten, van je lesprogramma en van je materialen. Hoe goed je hierop kunt anticiperen, hangt af van het level waarop je je als school bevindt.

Elk level kent zijn eigen uitdagingen, maar ook zijn eigen stappen om een level hoger te komen. Als blijkt dat jullie een level 2 school zijn, zul je merken dat de stappen die bij level 4 horen, niet zullen aansluiten bij jullie school.

Dus het is belangrijk om te weten waar je als school staat en welke logische stap je, misschien de komende maand al, zou kunnen zetten.

Meer weten? Klik hier voor het gratis e-book, waarin je een testje zult vinden om te kijken welk level jullie basisschool heeft.