Level 2? Wat bedoel je?
Even een vraag terug: kosten hoogbegaafde kinderen jullie relatief veel tijd? Doordat er steeds nieuw materiaal gezocht moet worden? Doordat je veel gesprekken hebt met ouders, die misschien niet altijd tevreden zijn? Doordat een kind het ene jaar prima zit, bij een leerkracht die er ‘gevoel voor heeft’, maar een jaar later helaas een leerkracht treft die wat minder met hoogbegaafdheid heeft? Doordat je je als school soms onmachtig voelt, omdat je ziet dat een leerling aan het onderpresteren is?
En zo kan ik nog een aantal vragen stellen. Maar het zou kunnen dat jullie op de trap naar goed onderwijs aan hoogbegaafde kinderen, op Level 2 zitten. Bij Level 4 staat het onderwijs stevig, en zullen bovenstaande vragen waarschijnlijk vaker met Nee beantwoord worden.
Een school op Level 2 doet al best het een en ander op het gebied van hoogbegaafdheid. Vaak wordt de lesstof wel (enigszins) compact aangeboden op het gebied van rekenen en zijn er ook enkele verrijkingsmaterialen in de school. Maar dit is vaak zonder onderliggend beleid of visie op deze groep kinderen.
Met een paar stappen is het mogelijk om al richting Level 3 te gaan. Wil je weten welke? Kijk dan eerst eens waar je staat als school. Een klein testje vind je op deze site doumee.nl/checklist dit geeft al inzicht in mogelijke blinde vlekken. De stap daarna zet je als school in je eigen tempo met je eigen plan, maar hier help ik je uiteraard graag mee