Ik bezoek veel scholen voor een screening op hun blinde vlekken bij het lesgeven aan hoogbegaafde kinderen. Na een gesprek en een analyse, krijgen ze van mij hun level en de daarbij behorende adviezen om een level hoger te komen. Uiteindelijk is het de bedoeling dat alle scholen op Level 4 terecht komen.

 

 

Denk je nu: levels? Waar heeft ze het over, lees dan eerst nog even dit artikel (“Op welk level zit jullie school?”).

 

 

Als ik scholen een Level 3 geef, krijg ik vaak verschillende reacties:

 

 

  • Soms is er opluchting, en is een school erg tevreden met hun score. Omdat er genoeg andere dingen zijn waar een school zich druk om kan maken, is een Level 3 notering al genoeg om het eerst maar even te laten liggen.
  • Soms is er teleurstelling, want een school dacht dat ze het al beter voor elkaar hadden en kinderen en ouders op school zijn immers tevreden.
  • En soms herkent een school zich er ook totaal in, en zijn ze vol enthousiasme om de laatste stappen te zetten om op Level 4 te komen.

 

Maar wat is nu het grootste verschil tussen een Level 3 en een Level 4 school? Dit zit hem met name in de kwetsbaarheid. Soms hebben scholen het nu best goed voor elkaar, maar zit dit vooral vast op één persoon. Valt deze persoon uit, of verkast hij of zij naar een andere school, dan valt het hele systeem waarschijnlijk snel in elkaar. Maar een andere keer zie ik dat bijvoorbeeld het rekenen prima geregeld is qua compacten en verrijken, maar ligt onder de rest van de verrijking nog teveel een ad-hoc beleid. Hierdoor krijgen de kinderen het ene jaar veel aangeboden, maar een jaar later wellicht minder omdat er dan andere prioriteiten zijn.

De stap naar Level 4 is een stap naar stevigheid en continuïteit. En dat is toch wat we willen? Dat kinderen jaar na jaar goed onderwijs krijgen en dat het ook stevig staat als de situatie op een school verandert.

 

Ben je benieuwd waar jouw school staat? Kijk dan verder op de website, daar staat een testje dat je al veel inzicht zal geven.