Leerkrachten vragen zich regelmatig af: “Wat nu, als een leerling in groep 8 bijna door de leerstof heen is?” Dit probleem ontstaat vaak wanneer er in voorgaande jaren al veel vooruit is gewerkt, bijvoorbeeld op het gebied van rekenen of taal. Maar wat ontbreekt er nog bij deze leerling?

Stel je voor dat de leerling in november al naar het voortgezet onderwijs zou kunnen. Qua niveau zou dit mogelijk zijn, maar qua handelen mist er vaak iets. Het is dus belangrijk om vaardigheden te ontwikkelen die verder gaan dan alleen de leerstof.

Wat kunnen we doen om deze leerlingen voor te bereiden op het voortgezet onderwijs?

Enkele praktische tips:

  • Werk aan executieve functies: Help leerlingen vaardigheden te ontwikkelen zoals planning, tijdsmanagement en taakinitiatie. Die vaardigheden zijn essentieel om succesvol te starten op het VO.
  • Stimuleer zelfsturing: Geef de leerling verantwoordelijkheid voor grotere projecten, zodat ze zelfstandig leren werken. Zo leren ze ook hun voortgang te evalueren, bij te stellen en juiste keuzes te maken.

Specifieke oefenmogelijkheden:

  • Gebruik verrijkingsmateriaal: Focus op het trainen van (executieve) vaardigheden en evalueer deze tijdens de nabespreking. Help de leerling de vaardigheden verder te ontwikkelen.
  • Interdisciplinair werken: Combineer vakken als taal, rekenen en wetenschap in één project, zodat leerlingen verbanden leren leggen.
  • Zelfreflectie: Moedig de leerling aan regelmatig te reflecteren op hun leerproces, wat hun metacognitieve vaardigheden versterkt.
  • Online cursussen: Laat de leerling deelnemen aan platforms zoals Coursera, Khan Academy of Duolingo voor uitdagende onderwerpen die hun nieuwsgierigheid prikkelen.
  • Programmeren of robotics: Introduceer technologieën zoals programmeren of robotica om technische en probleemoplossende vaardigheden te stimuleren. Dit is voor het VO en de verdere toekomst nutig en stimuleert het aanleren van vaardigheden.

Door de focus te leggen op deze vaardigheden kunnen we hoogbegaafde leerlingen beter voorbereiden op de overstap naar het voortgezet onderwijs, zowel academisch als sociaal-emotioneel.

Hoe zorgen jullie ervoor dat hoogbegaafde leerlingen voldoende uitdaging krijgen? Deel je ideeën!