Dit was de conclusie van een recent onderzoek van Scaliq, dat in het nieuws kwam bij de NOS. Het onderzoek liet zien dat slechts zo’n 50% van de hoogbegaafde kinderen op de basisschool tijdig wordt herkend. Wat opvalt, is dat jongens, kinderen met Nederlands als moedertaal en kinderen uit een meer ‘witte’ achtergrond vaak eerder worden gesignaleerd dan meisjes en kinderen die een andere taal spreken dan Nederlands.

Dit gemis in herkenning heeft grote gevolgen. Wanneer kinderen niet op tijd de juiste begeleiding krijgen, kunnen ze tegen tal van obstakels aanlopen in hun ontwikkeling. Veel ongewenst of zorgelijk gedrag kan verklaard worden als we begrijpen dat hoogbegaafdheid een rol speelt, maar vaak wordt dit pas te laat gezien.

Het benadrukt opnieuw hoe belangrijk het is om gespecialiseerde kennis in huis te hebben op basisscholen. Een specialist hoogbegaafdheid kan gedrag beter interpreteren, tijdig signaleren en met een passend ondersteuningsplan komen. Dit zou niet alleen het welzijn van deze kinderen verbeteren, maar ook hun voorbereiding op het voortgezet onderwijs aanzienlijk versterken.

Heeft jouw school al een specialist hoogbegaafdheid?
Zo niet, dan is dit hét moment om actie te ondernemen. In januari starten we weer met een nieuwe lichting voor de Opleiding Specialist Hoogbegaafdheid. Deze opleiding biedt je de tools en kennis om jezelf te ontwikkelen tot expert in het herkennen en begeleiden van hoogbegaafde kinderen. Je kunt al tijdens de opleiding je collega’s voorzien van praktisch advies en kinderen op een professionele manier ondersteunen.

Wil je meer weten over de opleiding en hoe het jouw school kan versterken? Neem gerust contact op!